کارو فناوری متوسطه دوره اول گروههای آموزشی استان آذربایجان غربی

waz.karfanavari@chmail.ir
کارو فناوری متوسطه دوره اول گروههای آموزشی استان آذربایجان غربی

این سایت برای ارایه اطلاعات به همکاران گرامی راه اندازی شده است . انشاالله کاستی ها را به بزرگواریتان ببخشید.

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۰
فروردين

آموزش پاک کردن کامل هارد بدون امکان بازیابی

 

 

آموزش پاک کردن کامل هارد بدون امکان بازیابی

 

 

اگر قصد فروش و یا واگذاری هارد خود را دارید و نمی خواهید اطلاعات داخل هارد دیسک در اختیار دیگران قرار بگیرد؛ مطمئنا اطلاعاتتان را پاک یا همان Delete خواهید کرد. ولی این این کار باعث نخواهد شد که احتمال بدست آوردن اطلاعاتتان از بین برود. زیرا در صورت داشتن نیت سوء از سوی خریدار هارد، آن شخص می تواند با استفاده از برنامه های Recovery یا همان بازیابی اطلاعات به فایل های درون هاردتان دست یابد. بنابراین باید به دنبال راهی باشید که این اطلاعات قابل بازیابی نباشند.

 

برای این کار شما باید بعد از پاک کردن اطلاعات یا فرمت هارد، آن را به طور کامل با استفاده از یک سری فایل هایی که بدست آوردن آنها توسط دیگران برایتان بی اهمیت است، پر کنید و سپس دوباره هاردتان را فرمت کنید. این کار باعث خواهد شد که در صورت بازیابی اطلاعات، همان فایل های بی اهمیت در اختیار دیگران قرار بگیرد. ولی این کار نیز به صورت دستی با توجه به حجم هارد دیسک های امروزی زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. بنابراین بهترین راه حل استفاده از نرم افزار هایی است که به صورت خودکار این اعمال را انجام دهند. یکی از اینها، نرم افزار DBAN می باشد که در این مطلب قصد داریم روش استفاده از آن را آموزش دهیم.

 

نرم افزار DBAN یا Darik’s Boot And Nuke یک برنامه رایگان است که می تواند از طریق بوت (Boot) کل هارد شما را پاک یا فرمت کند، بدون اینکه اطلاعاتتان قابل بازیابی باشند. با استفاده از روش autonuke، این نرم افزار به صورت خودکار و با استفاده از حروف عجیب و غریب در سه مرحله اطلاعات درایو شما بازنویسی خواهد کرد.

 

برای استفاده از این نرم افزار می توانید فایل DBAN.ISO را با مراجعه به سایت Dban.org تهیه کنید و به وسیله آن یک دیسک Bootable ایجاد کنید. سپس با قرار دادن دیسک بوتیبل ساخته شده، سیستم خود را ری استارت کنید تا نرم افزار اجرا شود. بعد از اجرا شدن نرم افزار، کلمه autonuke را در خط فرمان تایپ کرده و Enter کنید.

 

روش پاک کردن کامل هارد بدون امکان بازیابی

 

 

در اینجا کار پاک سازی کامل هاردتان آغاز خواهد شد و ممکن است بسته به اندازه‌ هاردتان ساعت‌ها زمان ببرد.

 

روش پاک کردن کامل هارد بدون امکان بازیابی

 

 

در صورتی که قصد استفاده مجدد یا واگذاری هاردتان را ندارید و می خواهید اطلاعاتتان نیز (البته به همراه هاردتان) از بین برود، می توانید به صورت سخت افزاری این کار را انجام دهید. با استفاده از یک عدد میخ و یک چکش و ضربه به نقاط مشخص شده این کار به راحتی قابل انجام است.

 

روش پاک کردن کامل هارد بدون امکان بازیابی

 

ضربه به نقاط مشخص شده باعث می شود تا پلاترها و هدهای خواندن و نوشتن هارد از بین برود و خیالتان از عدم بازیابی اطلاعات داخل آن راحت خواهد بود.

  • گروه کاروفناوری استان
۲۰
فروردين

مزایای مستند سازی

تعریف مستند سازی : مستند سازی شامل ثبت وضبط چگونگی اجرای گام به گام یک پروژه وفرآیند یک کار است.

در مدت اجرای پروژه، وقایع و رویدادها، ابتکارها، خلا‌قیت‌ها،تنگنا‌ها و مشکلا‌ت فنی و حقوقی و اجرایی و مالی اتفاق می‌افتد و برای هریک راه ‌حل‌ها و تدابیری اتخاذ می‌شود. چنان چه این تدابیر مستند شوند کمک مؤثری به پرهیز از دوباره کاری و تجربه‌گرایی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها می‌شود.

مهم‌ترین مزایایی که می‌توان برای مستندسازی برشمرد به شرح زیر است:

  • شفاف‌سازی و بیان دقیق ایده‌ها و رویه‌ها و تحکیم آنها برای طراحان و برای دیگران
  • ثبت اطلاعات پروژه؛ نگهداری سوابق در مورد موضوعات مهم مربوط به فعالیت‌های گذشته برای اصلاحات و تطابق بیشتر برای رفع اشکالات
  • برای جلوگیری از پراکندگی و پرهیز از تکرار غیر لازم کارها
  • افزایش بهره‌وری شما (نویسنده مستندات(
  • استفاده از مستندات به عنوان مرجع
  • مشارکت در گسترش داده‌ها و منابع موجود حول یک موضوع
  • افزایش دقت و کاهش خطا ها واشتباهات.
  • قادر ساختن افراد به بررسی و کنترل کیفیت برنامه‌های اجرا شده ایجاد اعتماد در بیرون از سازمان
  • حفظ منابع اطلا‌عاتی مورد استفاده در طرح یا پروژه : منابع اطلا‌عاتی که با توجه به اهداف پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند چنانچه در هر مرحله مستند‌سازی شوند ازدوباره کاری جلوگیری می‌کنند و باعث تکمیل آمار واطلا‌عات دوره بعد می‌شوند.
  • تطابق هزینه‌های حقیقی با هزینه‌های برآوردی: عدم تطبیق هزینه‌های برآوردی با هزینه‌های واقعی یکی از مسایل مبتلا‌ به اجرای پروژه‌ها به شمار می‌آید. مستندسازی علل این امر می‌تواند منجر به اتخاذ تصمیمی صحیح برای سایر پروژه‌ها شود.
  • آشکار کردن نقص‌ها و نیاز‌های آماری و اطلا‌عاتی: همواره آمار و اطلا‌عات یکی از نیاز‌های اساسی هر پروژه و طرح به شمار می‌آید و اغلب کمبود آمار و اطلا‌عات موضوعی دست‌اندرکاران مطالعه و اجرای پروژه‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است. با مستندسازی نقص‌های اطلا‌عاتی و آماری و جمع‌بندی آنها درنظام برنامه‌ریزی سازمان می‌توان به صورت نهادینه این مشکل را حل کرد.
  • مستندکردن مشکلا‌ت و تنگناها: برنامه‌ریزی بر اساس آنچه سازمان نیازمند آن است، یک امر اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود و در این بخش مستندکردن مشکلا‌ت و تنگناها و راه‌حل‌های اتخاذ شده در برون رفت از آنها، از جایگاه خاصی برخوردار است.
  •  هر یک از افراد/گروه‌ها می‌تواند پاسخگوی مجموعه فعالیت خود باشد
  • امکان شناسایی فرایندهاوتعامل بین آنها.
  • امکان به اشتراک گذاشتن منابع آموزش
  • امکان محاسبه و تحلیل شاخص های عملکردی فرایند. کنترل تهیه عملیات ،امکانات وتجهیزات.
  • امکان شفاف سازی وجلو گیری ازهر گونه ابهام در خصوص نحوه عملکرد فرایندی .
  • امکان هدایت ،حمایت ونظارت مطلوب سازمان توسط مدیران ارشدو معیاری جهت سنجش عملکرد سازمان.
  • انجام مرحله جمع‌آوری داده‌ها و آماده‌سازی سیستم‌ها برای اتوماسیون و در نتیجه صرفه‌جویی هنگفت در زمان و هزینه‌های مادی
  • انتقال لایه لایه‌ی اطلاعات بین همکاران سازمانی،  افزایش سطح آگاهی و تخصص کارمندان(بهبود ارتباطات وشفاف سازی)
  • تحرک بخشیدن به کارمندان و ایجاد انگیزه در آنان جهت بهینه‌سازی کارهاوافزایش کار مفید کارمندان و در نتیجه افزایش بهره‌وری ایشان وعدم لطمه به ساختار درصورت غیبت افراد.
  • تأمین امکان نظارت جمعی بر اجرای قوانین و رویه‌ها( ضمانت اجرای سیستم.)

مشکلات ناشی از عدم مستندسازی

  • عدم تجربه‌اندوزی و استفاده از تجارب دیگران؛ در نتیجه عدم ایجاد ارزش افزود
  • عدم بهینه‌سازی کارها و پیشرفت در امور
  • عدم به روزرسانی قوانین و رویه‌ها و در نتیجه قدیمی و از رده خارج شدن‌شان 
  • ایجاد روحیه انحصارطلبی و گسترش این روحیه
  • پاسخ‌گو نبودن مسئولین اجرایی

منبع: مستندسازی قوانین و رویه‏ ها
سعید، علی‏حسینی : اهداف و برنامه ‏ها  - امور اداری و قضایی - اصلاح نظام اداری

  • گروه کاروفناوری استان
۲۰
فروردين


گرمابه‌های تاریخی اصفهان همچون حمام علی قلی آقا و حمام شیخ‌بهایی با معماری زیبای درونی و فضاهای مختلفی مانند استخری برای ‌آب‌تنی، مکانی با سنگ‌ مرمر خاص برای ماساژ دادن کمر، مکان‌هایی برای استراحت، صرف غذا و نوشیدن گلاب اصفهانی بخشی از تمدن عظیم و دقت بالای ایرانیان در ساخت هرگونه بنایی را نشان می‌دهد.

در این میان معماری عجیب برخی حمام‌های اصفهان مانند حمام شیخ‌بهایی سال‌ها همچون معمایی تو در تو ذهن کنجکاو جهانیان را به خود مشغول کرده بود چرا که این حمام دو راز شگفت با خود داشت؛ یکی اینکه آب این حمام تنها با یک شمع گرم می‌شده و دیگر اینکه این شمع همواره روشن بوده است.
بنا بر نقلی مشهور زمانی که تعدادی محقق انگلیسی می‌خواستند راز گرم شدن این حمام به کمک شمع را بفهمند با دستکاری در معماری بنا باعث شدند که شمع حمام نیز با مشکل مواجه شود و از آن زمان دیگر این شمع‌ روشن نشده‌ است.

*‌ راز حمام شیخ‌بهایی چه بود؟


ساختمان حمام شیخ بهایی مربوط به دوره صفوی - قاجار است و در تاریخ 29 تیر 1377 با شمارهٔ ثبت 2063 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این حمام با استفاده از یک سیستم پیچیده مهندسی به مدت طولانی تنها با یک شمع روشن می‌شده است.

درباره چگونگی گرم شدن این حمام به کمک شمع شایعات فراوانی وجود دارد، اما تنها نظریه قابل قبول درباره این حمام این است که یک سیستم سفالینه لوله کشی زیرزمینی در حد فاصل آبریزگاه مسجد جامع و این حمام وجود داشته که با روش مکش طبیعی، گازهایی مانند متان و اکسیدهای گوگردی را به مشعل خزینه حمام هدایت می‌کرده و این گازها به عنوان منبع گرما در مشعل خزینه می‌سوخته است.

این احتمال وجود دارد که این گازها به طور مستقیم از مواد زاید دفع شده در خود حمام جمع آوری می‌شده است.

در جریان مرمت خانه شیخ بهایی که در نزدیکی گرمابه قرار دارد در کف زمین تنپوشه‌های سفالی و چاه‌های مرتبطی پیدا شده که احتمال دارد مربوط به طراحی حمام باشد.

همچنین با مطالعات باستان‌شناسی در این منطقه مشخص شد که فاضلاب شهر اصفهان توسط لوله‌های جمع آوری فاضلاب وارد خزینه حمام می‌شده است.

در واقع شیخ بهایی طبق محاسباتی دقیقی خزینه حمام را به گونه‌ای طراحی کرده بود که فاضلاب این مکان تبدیل به گاز متان شود.

همچنین بخشی از لجن‌های ته نشین شده در این مکان  برای تولید بیوگاز مورد استفاده قرار می‌گرفت، بدین شکل که شیخ بهایی با محاسباتی حجم لجن مورد نیاز برای تولید بیوگاز را مشخص کرده بود و گاز تولید شده به وسیله شعله‌هایی مخزن آب حمام را گرم می‌کرد.

بنابراین آب این حمام با سیستم «دم و گاز» یعنی به کمک گاز متان فاضلاب مسجد جامع و چکیدن روغن عصارخانه شیخ بهایی (عصارخانه محلی برای تهیه روغن از دانه‌های روغن بوده است) در مجاورت حمام روشن می‌شده است.

*‌ چگونه یک شمع می‌تواند یک مخزن آب را گرم کند؟

اما سوال بعدی این است که چگونه یک شمع می‌تواند یک مخزن آب را گرم کند؟

در سال‌های اخیر یک مخترع مشهدی پس از 300 سال با شبیه سازی حمام شیخ بهایی به راز این موضوع پی برد.

علی‌اصغر برهمند، رئیس انجمن مخترعان خراسان رضوی و طراح شبیه سازی حمام شیخ بهایی مدعی شد که منبع آب این گرمابه از طلا بوده و با توجه به این که طلا رساناترین فلز انتقال گرما است، با حرارت کم انرژی زیادی تولید و آب منبع گرم می‌شده است.

در طرح شبیه سازی شده به علت دسترسی نداشتن به طلا از مس استفاده شده که در حمام منازل هم قابل استفاده است و موجب صرفه جویی 30 درصدی در مصرف سوخت می‌شود.

این اثر پژوهشی که به تایید انجمن مخترعان خراسان رضوی رسیده موفق به کسب دو نشان طلای سوئیس در سال 2006 و مدال طلای مسکو 2007 شده است.

منبع:خبرگزاری فارس از اصفهان

  • گروه کاروفناوری استان
۱۶
فروردين

با سلام خدمت همکاران گرامی


1)ارسال عملکرد نه ماهه سرگروههای مناطق


2)ارتباط مستمر با سرگروههای استان


3)برگزاری کارگاه تخصصی در سال 96


4)شرکت در جشنواره نو آوری و ارسال مستندات به استان


5)حضور در مناطق و بازدید از کلاس های درس و ارسال مستندات به استان

  • گروه کاروفناوری استان
۱۲
فروردين

برای دریافت آموزش موی میکر اینجا را کلیک کنید

  • گروه کاروفناوری استان
۰۱
فروردين

برای دریافت فایل اینجا را کلیک کنید

  • گروه کاروفناوری استان